01 септември, 2008

Никой не иска да плаща

Проблемите с паркирането в центъра на София биват забравяни, когато въпросът опре до плащане


Започвам да пиша този материал с ясното съзнание, че ще изгубя целия си електорат, който така или иначе нямам. Така че спокойно мога да си позволя да бъда непопулярен.

Блоговете в интернет обикновено се четат от интелигентни хора. Хора от средната класа, които могат да си позволят кола, пътуват в чужбина, живяли са или дори и в момента живеят някъде извън пределите на България. Искам да задам един въпрос на всички тези хора - има ли някъде голям град, в който паркирането да е свободно, безплатно и безпроблемно достъпно за всеки?

Защото аз лично оставам с впечатлението, че софиянци имат точно такива претенции и очаквания. Те искат всеки да има кола и да си я кара, да няма задръствания, когато отиде в центъра да паркира на най-много 15 метра от мястото накъдето се е насочил, без да плаща разбира се, по тротоарите да няма коли и всичко да е перфектно за всеки.

Хората, които живеят в Центъра, тази обетована земя, имат дори по-големи претенции. Те смятат, че самият този факт им дава свещено право да паркират на улицата пред блока си или къщата си. И че никой не може да ги накара да плащат за това.

Ето защо почти всички мои познати бяха възмутени от това, че хората, които живеят в центъра ще трябва да плащат по 70лв. годишно (абсолютно символична сума според мен), за това да паркират в Синята зона в непосредствена близост до дома си по всяко време на деня. И няма да им е гарантирано място. Аз пък бях много възмутен от всички възмутили се.

Това ми напомня малко на едно друго очакване на гражданите на София (е, на някои от тях де) - Общината да строи подземни обществени паркинги, които обаче да не струват по 2-3 лв. на час (а колко да струват - по лев на ден?)

Мога да дам пример с много места, където съм бил - Лондон, Барселона, Кобленц (Германия), но няма смисъл. Според мен е по-ценно хората да разберат, че проблемите с паркирането не могат да се решат магически, без да развалят рахата на който и да е. Единственият начин да се решат проблемите с огромните задръствания е постепенно алтернативите на возенето сам в кола да станат по-евтини и приятни - тоест метро, достъпен и надежден градски транспорт от една страна и скъпо паркиране, такса за влизане в Центъра и пр. от друга.

Магически решения няма... дори за "магьосника" Бойко

4 коментара:

  1. Ама защо да не хареса на електората това, което си написал. Ами то си е съвсем вярно. Всички трябва да разберат, че безплатен обяд няма. За всяка една благинка се плаща и точно колкото трябва. Какво е това паркинг в центъра за 1 лев на ден? Глупости на таркалета. А тези, които живеят в центъра ще плащат, как да не плащат, като не им изнася си взимат жилище в покрайнините. Всеки има право на избор. А подземните паркинги ще се случат но не и по времето на управлението на този кмет, това би трябвало на всички да е ясно.

    ОтговорИзтриване
  2. Баси, доживях да съм напълно съгласен с тебе... Трябва да преразгледам възгледите си;-)
    а като добавка към казаното от Лъчезар Ангелов – и завод за боклука няма да има по време на този кмет

    ОтговорИзтриване
  3. По принцип съм съгласен с теб за това как е по света, но...
    В София няма алтернатива, нито градският транспорт ни е като в градовете, които изброи, нито инфраструктурата ни е подходяща за колела. Ако тръгнеш с велосипед, ще се натровиш с газове, ще караш по улици, като на всеки метър ще се питаш няма ли някой да те сгази, ще минаваш през дупки, които за една кола може да са голяма досада, но за велосипедист може да се окажат фатални. Ако тръгнеш с градски транспорт, ще го чакаш много, ще те мачкат отвсякъде, може и да те оберат, през зимата ще ти е студено, а през лятото може да припаднеш от топлина и смрад!
    Синята зона в София, освен това, не носи никакви приходи (според общината), защото много хора се облажват от нея. Синята зона не пречи да не може да си намериш място за паркиране. В синята зона не може и да паркираш за цел работен ден! Синята зона на някои места е абсолютно недопустима. За пример ще дам ул. Цар Иван Асен II - преди не можеше да си намериш място, сега има много свободни места, но преди не можеше да се разминат 2 коли - и сега не могат, преди градинките наоколо бяха градинки, сега са се превърнали в паркинг зони! Няма приходи, а само разходи и унищожена зеленина, няма къде да играят децата ни!
    Не живея в идеалния център, нямам и кола, карам колело, но въпреки това смятам, че тези 70 лв. са си рекет! Нали се плаща данък за колата?! Какъв е смисълът да се плаща 2 пъти на практика една и съща такса за едно и също нещо?!
    И за капак - Синята зона в София е обявена за незаконна от съда!

    ОтговорИзтриване
  4. Цаппа, и аз по принцип съм съгласен с теб, НО:

    Според мен не може анти-теза на нещо, каквото и да е, да бъде "ама те сега паркират в градинките" или "ама и те крадат" и пр. Казано най-просто - много решения на проблеми създават други проблеми, но това не означава, че не трябва да решаваме първите.

    Това ми напомня малко едно време като започнаха да кастрират бездомните кучета и да ги махат защитниците на кучетата казваха "Ама сега ще се появят котки"... Е каква теза е това?

    Иначе за това, че крадат приходите от синята зона - така е, но този проблем трябва да се реши с други средства.

    Синята зона не пречи да намериш място, а напротив - казвам го от собствен опит. И НИКЪДЕ го няма това - да вземеш сутрин колата си, да я караш 40 минути до работното си място. После да я ХВЪРЛИШ на някой тротоар за 8 ЧАСА и после да се прибереш за още час до вас. Абсурдно е...

    За ул. Иван Асен ІІ - така е! Но проблемът е в това, че МАКАР синята зона да е само от едната страна, колите си спират и от другата където е забранено, но няма кой да ги глобява! Същото е с паркирането върху тротоарите и в зелените площи. Но синята зона не е виновна за това!

    ОтговорИзтриване