Освен примерен гражданин, аз съм и един от онези софиянци, които всеки ден се возят на колите си. Това не означава обаче, че съм един от онези шофьори, които паркират където и както им падне, без да ги интересува съдбата на бедните пешеходци, на които им се налага да се впуснат в лабиринта от препятствия по тротоарите. Много пъти ми се е случвало да търся място дълго време или да паркирам много далеч от целта си, само и само да не се хвърля върху тротоара в стил "долнопробен американски екшън".
За сметка на това винаги се изумявам на наглостта на тези, които спират колите си на 2 см от стената или които качват колата си само с предните гуми и блокират свободното преминаване. И докато аз съм млад човек, все още пъргав и мога да си позволя да се вра около (или понякога над) колите, не знам как се оправят хората, които се движат по-трудно...
Така че тази година, когато правя избора си за общински съветници, аз ще търся някой, който ще предложи решение на този проблем. А то никак не е сложно - просто трябва да се реши така, както е направено в целия "цивилизован Запад", към който се стремим - никакво паркиране върху тротоара!
Вече чувам вопъла на шофьорите: "Ама там има паркинги за всички!". Да, добре! Ще дам един пример. В Лондон един час паркинг струва около... 50 лв.! Дори с "космическите" си заплати (още една голяма заблуда) не много хора могат да си го позволят. Отделно има такса за тези, които карат в центъра на града (над 15 лв. дневно).
Понякога се изумявам на парадокса, който цари в България - "всички" да се оплакваме и да сме против комунизма, а в същото време всички да се държим като комунисти. Смятаме, че държавата (в случая общината) е длъжна да ни направи улици, паркинги, гаражи, без ние да плащаме за каквото и да е.
С това не искам да защитавам кмета - нито сегашния, нито предишните. Общината наистина може да направи много за това движението по улиците да се нормализира. Моите предложения - такса "задръстване" (по примера на Лондон, но и на Стокхолм), разширяване "синята зона" - никъде го няма този "феномен" да отидеш на работа сутрин в 9 и колата ти да виси "зарязана" на улицата 8 часа, без за това да се плати и една стотинка. В крайна сметка, ако не ти трябва през деня и ако работиш в центъра, където паркирането е трудно, има и градски транспорт. Знам, че той никак не е перфектен, но все пак няма как да се справим със задръстванията, ако не създадем пречки за хората да си ползват колите и не ги насърчим да използват повече градския транспорт - както е в Париж например.
Няма коментари:
Публикуване на коментар