23 октомври, 2007

Има ли смисъл "Криейтив комънс", ако ще е само за блоговете ни?

Преди да започна да пиша по темата - не можем ли да измислим някакъв нормален превод на Creative commons на български? Аз лично смятам да започна да си го наричам "съзидателни общности". Преди време, мисля че Вени беше правила някакви опити по темата, но не си спомням с какво предложение бешя излязла, а сега нямам време да правя подобно проучване.

Така че го правя като предложение към цялата общност - да си намерим нормално заглавие на инициативата на български.

Сега по основната тема. От известно време се заинтересовах живо от темата "съзидателни общности" и намирам идеята за чудесна. Още по-хубаво е, че в България тя събира много широка подкрепа.

За да хвърля бомбата, ще кажа, че тази "идеология" по принцип е поле на "лявото" и на лявата политика, но когато разбира се става въпрос за автентичното европейско ляво, чието поле са също така борбата за равни права на хетеро- и хомо-сексуалните, опазването на природата, анти-расизма и анти-фашизма и други такива.

От известно време се каня и все не ми остава време да си сложа подходящия знак на сайта, с който да информирам читателите му, че е лицензиран под договор на "съзидателните общности". Днес най-накрая се хванах да го направя и влязох на централния сайт да потърся подходящия лиценз. Там ми направи впечатление, че върви кампания за събиране на средства за Creative Commons, обаче от България досега не е дарен и един лев...което малко ме разочарова.

За да не съм лицемерен, ще си призная, че и аз няма да даря. Но пък аз от скоро се интересувам от идеята и не съм чак толкова голям привърженик и активист на движението.

Все пак най-важна си остава идеята и нейното прилагане. Но не само, когато си пишем по блогчетата и си разменяме плюнки и шамари, ами и когато залог са важни неща - като държавната администрация например. Или образованието.

Важно е също така тези идеи да се отстояват. Организацията, в която членувам - БСМ, преди е предлагала, разработвала и отстоявала политики по използването на отворен код и свободен софтуер в администрацията. Само че много хора не са склонни да прочетат малко или да се поинтересуват какви идеи застъпва дадена организация - за тях е достатъчна думата "социалистическа" в наименованието, за да я заклеймят. Наскоро станах свидетел в един форум как потребителите бяха много очудени, че младите социалисти обсъждали въпроси за свободния софтуер.

Вчера един друг блогър ни призова да скрием личните карти на бабите си, за да спасим страната (по полски пример). Честно казано обаче аз не смятам, че да можеш да си прочетеш е-пощата и да списваш блог, те прави по-способен да правиш правилни избори относно управлението на общината и държавата си, ако се оставяш да бъдеш воден от първосигнални емоции толкова лесно... Няма повече да говоря по темата, отклоних се достатъчно - www.bsm.bg е на ваше разположение за повече информация.