Случаят с книгата на Евгений Дайнов обаче не е точно такъв.
Редно е да направим уговорката, която и Комитата споменава, че книгата е публицистика, а не "научен труд". Но някак си ми е трудно да приема, че една книга, която има подобно "научно" заглавие – тоест предлага се теоретична рамка (доктрина, идеология, както искате го наречете), която в рамките на книгата ще бъде аргументирана и консолидирана – може да си позволи да звучи толкова профански.
Не е като да мога да отрека фактите и дори цялостната теория на Евгений Дайнов. Но от друга страна съм тотално разочарован от партизанския патос на автора. Книгата ми звучи повече като вестникарски материал, публикуван в "Демокрация" в средата на 90-те, отколкото на сериозно социално изследване на обществото. Може би това си е била и целта на автора, но от мен за подобно отношение няма да получи признание.
Съвсем отделен въпрос е колко политизирана е цялата книга. Това не е изследване на обществото, не е дори публицистика, а даване на морална оценка. Любимата ми част е тази, в която г-н Дайнов утвърждава монархията и обяснява, че Симеон Сакскобурготски всъщност е "цар", защото референдумът не бил "много признат". (Какво означава "не много признат"?!) Като разбира се в патоса си той пропуска да цитира източник, на който основава това си твърдение.
В заключение – "Моделът "Станишев" – ПУТИНИЗАЦИЯТА на България" на Евгений Дайнов е книга с интересна и достоверна теза, но ѝ липсват дълбочина и изследователски ракурс, които щяха да я направят наистина ценна. Вместо това авторът ѝ се отдава на разобличаване на основните пропоненти на модела "Станишев", което лично за мен избива в безцелно политиканстване.
"Потенциално" да не приемаш някоя гледна точка, сиреч априори да я отхвърляш, означава, че отхвърляш нещо, с което не си запознат; така навремето, в ерата на социализмо-комунизма у нас, разни професори по комунизъм най-красноречиво отхвърляха книги, които съвсем не бяха чели - и даже не са имали намерение да прочетат. :-)
ОтговорИзтриване"Потенциалното отхвърляне" на онова, с което не си съгласен, е признак за догматизъм: само онова, което ние си мислим, е вярно, всичко различно от нашата (лява) вяра е погрешно". Подобна нагласа говори и за неизживяно сектанство; най-добронамерено ти казвам, че човек, който иска да се занимава с политология, ако не отхвърли поривите към догматизъм и сектанство у себе си, няма да стигне далеч в науката (щото политология, доколкото разбирам, е "наука за политиката", а някакво ляво суеверие.
Бисер ще си остане в това отношение фразата на един марксисто-социалист, който на едно място патетично се беше провикнал "... И отхвърлям категорично гледището на тая пачавра на имериалистите Сантаяна!"; той, милият, си мислел, че американският философ Сантаяна няма начин да не е жена, понеже изхождал от името му, а именно, превеждал си името "Сантаяна" като "Санта Яна" :-)
Естествено, той даже на знаел и първото име на Сантаяна, именно Джордж... а какво остава пък да е чел книгите му, които така словоохотно отричал?!