09 ноември, 2007

Някои разсъждения за промяната

Снощи бях на среща в Софийския университет с хора, които изявяват желание да станат членове на БСМ. Отдавна не бях попадал на толкова отговорни, интелигентни и приятни млади хора. Ясно ми е, че СУ е доста подбрана аудитория и все пак бях много приятно изненадан... Получи се много интересен и забавен разговор - главно на политически теми разбира се.

Поговорихме си и за задължителното гласуване. Темата изникна някак естествено - аз използвах възможността да рекламирам малко идеите си за задължително гласуване с празен глас, за което писах наскоро. Коментарите бяха разнопосочни - нормално.

Срещата ми снощи обаче ме накара да се замисля. Без хора като тези, с които се запознах вчера, Лявото в България е обречено. Без нови лица, без ново мислене, нови идеи то, рано или късно, ще се изчерпа. Ще последва това, което се случи със СДС. Не си мислете, че искам да злорадствам - не, напротив.

Наскоро ме попитаха на какво се крепи БСП - как все още не се е разпаднала. Казах, че е на традиция. Да, до момента наистина е на това - един век и повече е много време. Но през всички тези години социалистическото движение е имало още един голям извор, от който е черпело сила - способността му да се променя и да отговаря на ценностите на хората. Затова го има и до днес.

А днес сме заплашени точно от това. От изчезването на този дух, на това желание за промяна. БСП днес в много отношения не е прогресивна партия, а консервативна - това е унищожително за левицата.

Самият факт, че тези хора ги има - с младежкия дух и оптимизъм, е показателен, че нещата не могат още дълго да продължат така. Още повече, че моите наблюдения ми подсказват, че дори най-закостенелите "глави" разбират, че нещата не отиват на добре и че без реформиране сме тръгнали за едно място където се ходи с духов оркестър. Само че тези хора не могат да извършат необходимите промени. Просто не им стига потенциал. Съжалявам, ако звучи обидно, но е така. Могат обаче да го направят хора като тези, с които се запознах снощи.

Силата на БСМ винаги е била точно в тази способност да генерира идеите за промяна. И да обединява такива хора, които да предлагат такива идеи. Макар и много да сме патили от това, макар и не винаги да ни се е чувал гласът. Още от създаването си през '94 БСМ винаги твърдо е била ЗА членството ни в ЕС и НАТО. Заради тези си позиции съвсем скоро след основаването си организацията е призната в международен мащаб - БСП стана член на Социнтерна 7 години след собствената си младежка организация. Показателно е. Както казах, заради тези си позиции, организацията е яла доста шамари. Но може ли днес някой в БСП да се обяви против членството на България в ЕС?

Пак доста се отдалечих от темата си. Исках да говоря за новите бсм-ци от СУ. От снощи съм малко повече оптимист, защото знам че БСМ, лявото и България никога няма да останат без свестни хора. Каквото и да се опитват да правят другите.

1 коментар: